2016-06-01 13:16:45 ILLUSTRATIE - Een portemonnee met geld. Het CBS heeft berekend dat het leven in vergelijking met twintig jaar terug ongeveer 45 procent duurder is geworden. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT

Tips bij het verhogen van je uurtarief

1. Communicatie over je uurtarief

Het belangrijkste en daarom met stip op nummer 1: Vertel je klanten natuurlijk duidelijk en tijdig dat je prijzen wenst te veranderen. Combineer dit met goed nieuws over de verbetering van je dienstverlening of een eenmalige actie. Wat ga jij dit jaar doen om die kleine prijsstijging terug te verdienen voor je opdrachtgever?  

2. BTW-verhoging?

Er zijn in 2019 een aantal factoren geweest die het wellicht lastig maken om je prijs zomaar te verhogen. En als jouw dienst in het lage btw-tarief zit, dan moet je vanwege de btw-verhoging je prijzen wellicht al verhogen met 3%. Als je klanten bedrijven zijn, dan kun je daarnaast natuurlijk ook gewoon je uurtarief verhogen. Werk je veel voor consumenten, dan kan dit lastig zijn, omdat zij de btw niet terugkrijgen.

De tip van tipsvandezaak.nl is dan ook: Verhoog je tarief in één keer en communiceer goed met je klant. Vanwege de stijging door de btw-verhoging begrijpen de meeste klanten echt wel dat die prijsstijging er door moet. Het is echter wel verstandig om duidelijk te communiceren waarom een bepaalde verhoging plaatsvind. Met goede communicatie valt of staat ook dit verhaal!

3. Uurtarief bepaald? Altijd + € 1,00!

Heb je je uurtarief bepaald? Tel hier dan € 1,00 bij op. Met ruim 900 declarabele uren per jaar levert dit direct € 900 per jaar op. Ofwel: een laptop, mobiele telefoon of premie voor een aov of pensioen. Voor je berekening zou je er ook € 1,50 of € 2,00 van kunnen maken. De meeste klanten gaan dit in de totale prijsverhoging niet eens merken.

4. Check je verdienmodel

Verhoog niet alleen je uurtarief, maar kijk ook of je meer omzet kunt genereren met nieuwe verdienmodellen. ‘Uurtje, factuurtje’ heeft een natuurlijk plafond, namelijk jouw maximale beschikbaarheid. Breid je diensten uit met bijvoorbeeld strippenkaarten, abonnementen, e-learnings, een boek of andere producten.

Kortom: Werk aan de winkel! Ga jij hiermee aan de slag? Laat het ons weten!