3d illustration of three cranes building text 'web site' over white background

Als ondernemer kun je niet meer zonder website. Online vindbaarheid (SEO) is essentieel en daar hoort een professionele site bij. Niet iedere starter heeft het budget om hiervoor een expert in te huren. Geen nood, je kunt het ook zelf doen met – bijvoorbeeld – WordPress. Maar waar begin je? In dit stappenplan zetten we de aandachtspunten op een rij.

Bedenk wat je met de website wilt bereiken

Bedenk eerst wat je precies met je zakelijke website wilt gaan doen, voordat je uit enthousiasme direct een overeenkomst bij een hostingpartij afsluit. Wij kunnen hierbij helpen. Ons bedrijf Hosting88 adviseert graag waar het draait om websites en de invulling van websites! Het is tenslotte het meest belangrijk om eerst alle punten op een rijtje te zetten voordat je een website gaat bouwen.

Vergelijk het met het ontwerpen van een nieuw huis; dan ga je ook niet zomaar lukraak starten met bouwen. Je bepaalt vooraf hoe groot je slaapkamers moeten zijn, waar de stopcontacten komen en of er later een dakkapel aan toegevoegd kan worden. Dit doen wij met een website ook. En we zorgen natuurlijk dat de fundering staat als een huis! Onze hosting is van de beste kwaliteit en wordt beheerd door HostingNetwork, eveneens een merk van De Nederlandse Omroep. Onze servers zijn zelfs zo krachtig dat er volledige tv-stations op runnen!

Om te starten met de bouw van een website is het handig om eerst op papier te zetten, hoe de zakelijke website eruit moet komen te zien. Kijk onder meer naar zaken als:

  • Wat is het doel van de website?
  • Wil je informatie op de site delen of is het alleen een digitaal visitekaartje?
  • Wat voor navigatiemenu hanteer je (home, contact, info, route, diensten, cv etc.)
  • Wil je ruimte reserveren voor een blog?
  • Overweeg je om er in de toekomst een webshop aan te koppelen?
  • Begin je direct met de mogelijkheid tot een webshop?
  • Moet de site/shop makkelijk te onderhouden zijn via de mobiele telefoon?
  • Hoe pak je e-mail aan? Ga je veel met e-mail aan de slag?
  • Hoe zorg je voor een goede indeling van je website?

Dit is een belangrijke stap in het proces, omdat je de grootte en uitbreidingsmogelijkheden van een pakket op jouw voorkeuren baseert. Als je klein inkoopt – lees: zonder uitbouwmogelijkheden – moet je uiteindelijk ‘verhuizen’ en dat is op lange termijn altijd duurder. Verhuizen is overigens al lang niet meer zo lastig als vroeger maar het is gemakkelijker direct met alle wensen te starten en de mogelijkheid in te bouwen! Het is wat dat betreft altijd goed om op de toekomst voorbereid te zijn!

Optimaliseer je site voor mobiel

Nu bijna iedereen in Nederland beschikt over een smartphone en/of tablet, is het internetgebruik op deze apparaten sterk in opkomst. Sterker nog: we spreken in 2017 al niet meer van ‘mobile first’, maar van ‘mobile  only’.

Dat betekent dat je de customer journey op smartphones en tablets zo goed mogelijk moet inrichten: dat heeft gevolgen voor de content die je plaatst op de homepage, maar ook voor detailapagina’s als artikelen of productteksten! Tegenwoordig lezen mensen meer vanaf mobiele telefoons dan achter een pc of mac!

Tip! Optimaliseer je website voor mobiele gebruikers en presenteer de content zo ‘snackable’ mogelijk.

Maak de content ‘snackable’

Maak de inhoud van je website zo snackable mogelijk. Schrijf je regelmatig blogs over ontwikkelingen in jouw markt? Houd bij het schrijven dan een mobiele gebruiker voor ogen: die heeft vooral behoefte aan snelle, hapklare en deelbare content en wil niet scrollen door lange lappen tekst.

Door je content snackable te maken en hieraan de juiste visuele elementen (infographic, tabel, video etc.) toe te voegen, dien je de informatie in hapklare brokken op. Zo vergroot je de kans dat de inhoud van jouw website beter wordt gevonden, gelezen én gedeeld op social media.

Bepaal de domeinnaam

Idealiter komt de bedrijfsnaam terug in de domeinnaam. Zorg dat het webadres in ieder geval de functie van jouw bedrijf weerspiegelt. Dus niet joostisgoedmetcijfers.nl, maar groeneveldaccountants.nl. Dit komt de organische vindbaarheid in zoekmachines ten goede en geeft jouw onderneming direct een professionelere uitstraling. 

Als je eenmaal de goede domeinnaam hebt gevonden, moet je controleren of deze nog beschikbaar is. De controle én registratie gebeurt bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Dit doe je niet zelf: dit gaat via een registrar. Doorgaans is dit het bedrijf waarbij je het hostingpakket regelt – de registratiekosten van de domeinnaam zitten in het maandelijkse bedrag inbegrepen. Hosting88 regelt domeinnamen voor je en we registreren de domeinnaam natuurlijk op je eigen naam of die van je bedrijf.

De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je gebruikt.

Kies een hostingpakket

Vanaf het moment dat jouw website de lucht ingaat, betaal je kosten voor de hosting. In begrijpelijk Nederlands: de huur van ruimte op de server.

De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je gebruikt. Als je veel foto’s en video’s wilt plaatsen, moet je meer serverruimte inhuren en betaal je dus meer geld. De prijzen beginnen voor een basic site al vanaf 50 euro per jaar. Veel goedkoper is vaak niet rendabel. De bedrijven die het goedkoper aanbieden dan 50 euro per jaar stoppen vaak ontzettend veel gebruikers op 1 server. Dat gaat nooit lang goed. Wij raden (vooral voor je bedrijf) altijd wel een goede stabiele hostingpartij aan. Het gaat er tenslotte om dat je website gewoon altijd online is en dat een website ook flink wat bezoekers aan kan.

Een startende ondernemer die een basic zakelijke website wil opstellen (met professionele uitstraling) kan uitgaan van circa tien euro per maand. Dit is inclusief de kosten voor de domeinnaam.

De maandelijkse kosten lopen op bij uitbreiding, zoals ondersteuning van een helpdesk en extra serverruimte.

Kies een CMS-systeem

Als je een duidelijke planning voor ogen hebt en de hosting in kannen en kruiken is, is het tijd om de website te gaan bouwen. Alle informatie op een website wordt beheerd met een Content Management Systeem (CMS), ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd. Met deze softwaretoepassing kun je als beheerder vrij eenvoudig de inhoud beheren op websites (en eventueel webwinkels). In de meeste gevallen kun je als starter ook prima uit de voeten met een kosteloze cms-oplossing. 

Er zijn verschillende open source systemen, waarvan de bekendsten toch wel WordPressJoomla en Drupal zijn. WordPress is een systeem die wij voor ontzettend veel van onze klanten gebruiken. De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Er zijn honderden templates, beter bekend als thema’s, vrij beschikbaar en er zijn daarnaast nog duizenden andere templates te koop. Dit geldt ook voor plugins, zoals social media-buttons. Deze systemen zijn gebruiksvriendelijk, zodat het bouwen van een website voor een beetje handig persoon eenvoudiger is dan je wellicht denkt.

Ontwerp je huisstijl

Deze huisstijl draagt bij aan een eigen identiteit en uitstraling. Een huisstijl is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Je laat door het gebruik van kleuren, typografie en logo zien wie je bent en waarvoor je staat. Laat deze stijl overal in terugkomen: 

  • briefpapier;
  • offertes & facturen;
  • visitekaartjes;
  • bedrijfsauto;
  • website;

Pas de lay-out aan

Pas de lay-out van je website aan op jouw huisstijl. Het logo staat prominent in beeld en de kleur van de layout moet hiermee overeenkomen. Belangrijk om verder in gedachten te houden: houd de inrichting simpel. Less is more.

De online aandachtsspanne is zeer kort. Een bezoeker moet dus vrijwel direct vinden wat hij zoekt. 

Een bezoeker moet niet vijf keer hoeven te klikken om bij de juiste informatie te komen. De online aandachtsspanne is namelijk zeer kort en ligt ergens tussen de twee en acht seconden. Houd er ook rekening mee dat mensen online dagelijks zo’n drieduizend impressies van nieuwssites en merkuitingen voorbijkomen.

Zet je website daarom niet vol met onnodige informatie. Dit leidt af van de essentie (lees: jouw product of dienst) en kan de bezoeker juist wegjagen.

Je kunt natuurlijk best een keer een filmpje plaatsen, maar doe dit dan als verrijking van een webpagina. De video moet ook zeker niet automatisch af gaan spelen op de homepage.

Word beter vindbaar met SEO

Nu de achterkant op orde is en de voorkant goed gestyled, nodigt de site uit om bezocht te worden. Maar dan moeten er wel bezoekers komen. Daar moet je zelf achteraan gaan, want bijna niemand loopt toevallig op de digitale snelweg even langs, ze moeten er wel naar toe worden doorverwezen. Dat kan via Google door middel van Search Engine Optimization (SEO), beter bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook een mogelijkheid.

Jouw online vindbaarheid met regelmaat analyseren in Google Analyticsen optimaliseren speelt hierbij een grote rol.

Hoe beter je meet, des te meer je weet over het zoekgedrag van potentiële klanten.