Met 9,6 miljoen Nederlandse gebruikers blijft Facebook voor merken en organisaties een goed social media-kanaal om in contact te komen met hun doelgroep. Maar met een zakelijke pagina aanmaken ben je er natuurlijk nog niet. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk engagement creëert tussen jouw merk en jouw volgers? Dat lees je hier: vergroot je bereik op Facebook in 7 stappen.

We doen het steeds en langer: tijd doorbrengen op social media. Uit onderzoek blijkt dat tegenwoordig maar liefst 9 op de 10 Nederlanders een actief profiel hebben op een of meerdere social media-platformen.

In 2018 werd de top 3 aangevoerd door WhatsApp (11,k miljoen gebruikers), op de voet gevolgd door Facebook (10,8 miljoen) en YouTube (8 miljoen).

Facebook-gebruiker wordt ouder

Het gebruik van Facebook zit nog steeds in de lift in Nederland, hoewel deze toename vooral te danken is aan het groeiende aantal profielen van oudere gebruikers. Vorig jaar had het social media-platform te maken met een leegloop van jongere Facebookers, die steeds vaker hun toevlucht leken te zoeken bij concurrenten als Instagram en Snapchat.

Deze daling uit 2015 lijkt inmiddels weer te zijn omgezet in een bescheiden groei, maar de rek lijkt er op het gebied van jongere gebruikers inmiddels wel een beetje uit. De harde groei bij Facebook zit hem tegenwoordig in de oudere doelgroepen (65- en 80-plussers). 

Van het aantal actieve gebruikers is een groot deel wel trouw: van de 10.8 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 8,3 miljoen dat dagelijks. Alle reden dus om de effectiviteit van een populaire Facebook-pagina niet te onderschatten en hierin de nodige tijd en energie te blijven steken.

Maar hoe zorg je nou ervoor dat jouw social media strategie hout blijft snijden en je op het juiste spoor zit? Met deze tips kun je jouw merk of bedrijf een flinke boost geven.

Tip #1: maak het persoonlijk

Ga je een update plaatsen? Vergeet dan niet om te kijken of je ook relevante relaties of organisaties kunt taggen. Op deze manier weet je zeker dat het bericht ook in de newsfeed verschijnt van de juiste personen en bedrijven. Denk aan het delen van een foto van de net bezorgde lading van leverancier X op jouw kantoor. 

Houd er rekening mee dat taggen vanuit je bedrijfspagina niet zomaar mogelijk is, maar via een omweg kun je dit alsnog voor elkaar krijgen. Dit doe je door het bericht eerst ergens in de nabije toekomst te plannen. Vervolgens kies je ervoor om in berichtenplanner de post te bewerken. In het tekstvlak kun je vervolgens wel interessante pagina’s van organisaties toevoegen als tag.

Uiteraard schaadt overdaad nog altijd en dat geldt ook (zo niet meer) voor social media, dus tag niet keer op keer dezelfde namen en doe dit alleen bij berichten die echt relevant zijn.

Tip #2: geef een kijkje achter de schermen

Social media is een persoonlijk medium: gebruikers stellen het doorgaans dan ook op prijs wanneer ze een kijkje achter de schermen krijgen of producten op een persoonlijke manier worden gepromoot.

CoolBlue als voorbeeld, doet dit al jaren met veel succes via het plaatsen van ludieke foto’s en videos die zonder uitzondering goed worden gedeeld door hun volgers.

Het plaatsen van lollige of ironisch ingestoken filmpjes past uiteraard niet even goed bij elke branche of onderneming, maar ook als – we noemen een dwarsstraat – begrafenisondernemer kun je foto’s plaatsen van bijvoorbeeld een mooi bloemstuk of een inspirerende ‘alles uit het leven halen’-quote uitlichten. Het gaat erom dat je jouw zakelijke pagina zo persoonlijk mogelijk probeert te maken. 

Tip #3: zet aan tot interactie

Weggeefacties doen het als vanouds goed bij een deel van je volgers, maar een post hoeft niet per se een commerciële insteek te hebben om interactie op te roepen. Je kunt jouw bereik ook vergroten door bijvoorbeeld een leuke foto te plaatsen en volgers te vragen hier een grappig onderschrift bij te bedenken. 

Een wist je dat-bericht of inspirerende quote delen (die uiteraard wel goed passen bij het product dat je verkoopt of de filosofie van je bedrijf) heeft eveneens kans om sneller geliked en gedeeld te worden.

Houd altijd voor ogen dat een Facebook-bericht het beste een inhoudelijke insteek kan krijgen om door jouw doelgroep te worden opgepikt: voor een speciale kortingsactie kun je vaak beter advertentieruimte op Facebook inkopen. 

Tip #4: mooi beeld scoort op Facebook

Er wordt wel eens gezegd dat een foto meer zegt dan duizend woorden, maar dat geldt niet altijd voor standaard stockbeeld. Denk aan een typische kantoorfoto van een gelikt model dat met iets te witte tandpasta-lach stralend de camera inkijkt. 

Zo’n standaard stockbeeldfoto oogt doorgaans ietwat nep

of ‘on-Nederlands (te Amerikaans)’ en – tenzij je graag een nieuw soort whitening tandpasta aan de man wilt brengen – het is daarom raadzaam om in de beeldbank langer door te zoeken naar authentieker beeldmateriaal. En mocht je er budget voor hebben, kun je ook overwegen om een keer een professionele fotograaf in te huren. 

Zeker als het om een coverfoto gaat (de grote afbeelding bovenaan de pagina), is het belangrijk om goed bijpassend beeld te gebruiken die past bij jouw huisstijl. De coverfoto is namelijk het eerste beeld op de pagina dat de aandacht trekt. Ter inspiratie: enkele grote merken, waaronder Coca-Cola, hebben deze twee persoonlijke beelden op een originele manier gecombineerd:

Facebook Coco Cola


Tip #5: maak je Facebook-profiel compleet

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je precies met de Facebook-pagina wilt bereiken, maar het is altijd goed om jouw bezoekers de kans te geven de onderneming achter jouw producten (of diensten) snel beter te leren kennen. Zorg dus ervoor dat de informatie op jouw profiel volledig en actueel is en op de juiste plekken verwijzingen bevat naar je website.

Sowieso is het slim om in berichten – zeker in het begin – vaak een link erbij te zetten naar een relevante webpagina. Links kun je toevoegen in updates, maar bijvoorbeeld ook aan de beschrijvingen van je profiel- en coverfoto. Het idee hierachter is dat jij het de Facebook-gebruiker zo makkelijk mogelijk maakt om door te klikken naar een jouw zakelijke website. 

Om te kunnen meten hoeveel kliks een link oplevert (en uit te vinden wat op jouw pagina wel of niet goed werkt), kun je gebruikmaken van een online tool, zoals Bit.ly of Tinyurl.

Tip #6: Plaats een CTA-knop

Facebook-gebruikers hebben het maar druk. Alle reden dus om hen al op jouw bedrijfspagina de mogelijkheid te bieden om bijvoorbeeld direct een reis te boeken, een app te downloaden of contact op te nemen met jouw klantenservice.

Sinds December 2014 is het mogelijk om een speciale ‘Call To Action (CTA)’-knop toe te voegen aan een bedrijfspagina. Je kunt uit diverse opties kiezen (zie het screen shot hieronder) om het serviceniveau van jouw Facebook-pagina te verbeteren:

CTA button zakelijk Facebook account


Tip #7: plaats afwisselende content 

Ook is het jouw voornaamste doel van de Facebook-pagina om traffic te genereren naar jouw eigen website, moet je niet de klassieke fout maken om alleen berichten te plaatsen waarin je jouw webshops, ebooks of producten promoot. 

Daarmee zul je jouw volgers sneller vervelen dan je denkt: ga dus van tevoren goed na wat de balans moet worden tussen commerciële berichten en posts die puur en alleen zijn bedoeld om de engagement te vergroten. Als je bijvoorbeeld vijf berichten per week plaatst, kun je het beste een maximum van twee promo-berichten aanhouden. 

Investeer daarnaast ook regelmatig tijd in het bestuderen van de statistieken van jouw pagina en experimenteer met het plaatsen van berichten op verschillende dagen en tijden. Op deze manier kun je uitvinden welke berichtgeving het meeste resultaat oplevert en of jouw doelgroep vooral overdag of ’s avonds actief is op Facebook. 

Voor een actief Facebook-beleid hoef je overigens niet continu ingelogd te zijn. Je kunt tot op de minuut af vooruit plannen met het plaatsen van je berichten. Voor het tijdig reageren op eventuele vragen of klachten van gebruikers is het echter wel verstandig om in ieder geval iedere ochtend en avond even in te loggen. 

Let op: Het is sinds 2018 een stuk minder makkelijk geworden om als bedrijf op de tijdlijn van gebruikers te verschijnen. Facebook heeft namelijk het algoritme aangepast wat bepaalt welke content mensen zien. Probeer dus zo veel mogelijk gebruik te maken van bovenstaande tips om relevant te blijven.