Met ‘storytelling’ vertel je als onderneming of merk een verhaal. Een manier om deze verhalen nog krachtiger over te laten komen is door ze te verrijken met beeld. Wat is de toegevoegde waarde van visual storytelling, wat kun je hiermee bereiken als startende ondernemer en hoe doen andere nationale en internationale merken dit?

Wat houdt visual storytelling in?

Door gebruik te maken van visual storytelling houd je niet alleen beter de aandacht van de klant vast, maar kun je jouw verhaal ook levendiger, realistischer en invoelbaarder maken. Er zijn diverse mogelijkheden om een verhaal te versterken met beeld, zoals een infographic, foto, grafiek, video of tweets. 

Interessant om in de gaten te houden is het volgende:

  • content die is voorzien van relevant beeld krijgt 94 procent meer views;
  • tweets met beelden worden 150 procent meer geretweet;
  • een infographic wordt dertig keer vaker gelezen dan puur op tekst gebaseerde content;
  • negentig procent van alle informatie die in ons brein wordt omgezet is visueel;
  • mensen herinneren zich tachtig procent van wat ze zien en maar twintig procent van wat ze lezen.


Een fraai voorbeeld is een filmpje van de FrieslandCampina. Deze coöperatie maakt een veel verkocht, maar niet al te spannend product: melk. Het bedrijf zocht naar een manier om een eenvoudige boodschap over te brengen: ‘melk is het wonder van moeder natuur’.

Je kunt het eens of oneens zijn over het nut van melk drinken als volwassene, maar deze moodfilm voldoet wel aan de voorwaarden voor een sprekend beeldverhaal: het verbindt, is herkenbaar, de inhoud ontroert en inspireert, laat de mensen achter het product zien en is authentiek.

En magnifiek gefilmd, maar dat is een kwestie van hoeveel marketingbudget ervoor kan worden vrijgemaakt. De video werd zo goed ontvangen dat het als basis diende voor een bedrijfscampagne. Een ingekorte versie werd ingezet als commercial.

 

Waarom zou je visual storytelling gebruiken?

Hélène tipt in haar blog hoe content online een rol kan spelen bij het vaststellen van een bedrijfsstrategie het vergroten van het bereik: “Zorg voor consistentie en samenhang in al jouw profielen en in de visuele content die je op platformen plaatst. Leg jouw ‘beeldtaal’ vast in een brandboard en hanteer templates en grids. Dat is een goede basis voor een ijzersterke online positionering.”

Wat zijn de belangrijkste kenmerken?

Naast deze praktische aspecten is het van belang om inzicht te krijgen in de belangrijkste kenmerken van visual storytelling. Waaraan moet een beeldverhaal voldoen om de klant te raken en te overtuigen? Zoals je hierboven al kon lezen, moet een visual story verbinden, ontroeren, inspirerer, de mens achter het product of de dienst laten zien en authentiek zijn. 

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en een goed visueel verhaal maak je dan ook niet zomaar. Toch wordt het een steeds belangrijker onderdeel van de customer journey, de weg die de consument aflegt naar een aankoop.  

Wanneer een klant jouw inspirerende verhaal leest en de inhoud waardeert, kan dat een belangrijke ingang en opstap zijn naar een langdurige relatie. Het doel is dat de klant een positief gevoel krijgt bij jouw merk of product.  

‘Een visual story moet verbinden, ontroeren, inspireren, de mens achter het product of de dienst laten zien en authentiek zijn.’

Welke media kun je gebruiken?

Visual storytelling kan in verschillende vormen worden gegoten. In een verhaal bijvoorbeeld, waarbij je tekst en beeld afwisselt om de aandacht van de lezer erbij te houden én te inspireren. Neem dit artikel dat je nu leest maar eens als voorbeeld.

Wij proberen op een toegankelijke manier dit begrip uit te leggen. Als we alleen tekst hadden gebruikt, was je wellicht allang afgehaakt. Maar de links naar andere relevante pagina’s en de (video)voorbeelden versterken de boodschap. De woorden op de pagina gaan hierdoor meer leven, waardoor je het onderwerp beter gaat begrijpen.  

Hoe pas je visual storytelling toe?

Hoe pak je dit nu zelf aan? Een video zoals die van FrieslandCampina (na)maken is niet eenvoudig en dit filmpje dient dan ook vooral als inspiratie. A-merken hebben nu eenmaal een veel groter marketingbudget, dus een startup of kleinere organisatie moet niet zozeer sterk, maar vooral slim zijn. 

Social media-kanalen zijn gratis en openbaar te gebruiken: zorg dus voor een goede zichtbaarheid op deze platformen. Op Instagram, Pinterest, Facebook, YouTube en Twitter zijn er legio mogelijkheden om een verhaal te voorzien van pakkend beeld en mooie video’s. 

Gebruik bij voorkeur authentiek beeldmateriaal en probeer statische stockfoto’s te vermijden. Die zijn doorgaans minder representatief voor jouw bedrijf. Klanten zien graag wie er achter een bedrijf zit.

De praktijk blijkt soms ook eenvoudiger dan je denkt. Een goed voorbeeld van hoe een foto een tekst kan ondersteunen is de tweet van Barack Obama toen hij in 2012 werd herkozen.  

Barack Obama tweet

Alles zit in deze tweet en dat met drie woorden en één foto. Het verhaal van de president van Amerika, die binnenkort het Witte Huis zal verlaten, is authentiek, persoonlijk, innemend, menselijk, ontroerend en inspirerend.

Om bovenstaande redenen is visual storytelling dus echt interessant om toe te passen. Gelukkig ben je bij De Nederlandse Omroep zeker wel aan het juiste adres. Kom je een keer een bakje koffie drinken? Of komen we gezellig een kijkje nemen bij jouw bedrijf? Dan kunnen we eens kijken of we iets voor je kunnen betekenen. Een kijkje nemen op de website van TR Broadcasting kan natuurlijk ook! Daar vind je al meer informatie over Visual Storytelling!

En het is altijd verstandig om 1 zin in je achterhoofd te houden wanneer het gaat om Visual Storytelling:

Dream, the impossible dream!